2009. november 12., csütörtök


Somi Éva: Mezőgyánban születtem 1951-ben, ott is nevelkedtem. Középiskolai tanulmányaimat a sarkadi gimnáziumban folytattam. Érettségi után felvettek a szegedi József Attila Tudományegyetemre, itt szereztem magyar-orosz szakos tanári képesítést 1974-ben. Tanári pályám állomásai: 1974-1994: az orosházi Táncsics Mihály Gimnázium és Ipari Szakközépiskola, 1994-1996: a szarvasi Brunszvik Teréz Főiskola, 1996-1999: a Békéscsabai Evangélikus Gimnázium, 1999-2003: a budapesti, II. kerületi Budenz József Általános Iskola és Gimnázium. 2003-tól kerültem vissza Békéscsabára, a Ruhaipari Szakközépiskolába, melyet két másikkal összevontak Szent-Györgyi Albert Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégium néven. Innen mentem nyugdíjba.

Egyéb tevékenységeim: Tanári pályámat végigkíséri az írás-újságírás, régebben a fordítás. Publikációim különböző lapokban, folyóiratokban jelentek és jelennek meg. Lefordítottam egy bűnügyi regényt (Andrej Levin: A halál kertje, Európa Könyvkiadó, 1984), és az Égtájak című kötetbe (Európa, 1981) beválogatták egy novellafordításomat. Társszerzővel (Pleskó Ilonával) írt Irodalmi feladatgyűjtemény (I-IV. kötet) című oktatási segédkönyvünk több kiadást ért meg. Íróarcok a múltból címmel kiegészítő tankönyvet írtam a régi magyar irodalom tanításához. Mindkét könyv a szegedi Mozaik Oktatási Stúdió kiadványaként jelent meg. Legutóbbi munkám: Aranypor (A Békés megyei irodalom kézikönyve) elsősorban a megyei középiskolák érettségizőinek nyújt segítséget a regionális és a kortárs irodalom témakörében. Budenzes éveimben emlékkönyvet (2002) és évkönyvet (2003) szerkesztettem, a ruhaipari szakközépiskolában szintén egy évkönyv (2005) szerkesztésével bíztak meg.
Orosházán a város közművelődését szolgáló civil szervezet, a Darvas Társaság titkáraként, majd elnökeként számos irodalmi est szervezője voltam, szerkesztettem Domokos József Kisvárosi panoptikum (1999) című könyvét.
A Magyar Irodalomtörténeti Társaság Békés Megyei Tagozatának előbb titkára, majd elnöke voltam. Irodalomszervezői tevékenységemet a Társaság 1992-ben Móricz-díjjal (ezt az író egyik lánya, Lili alapította), 2004-ben, a tanári kategóriában Toldy-díjjal jutalmazta. A közelmúltban beválasztottak a Tanári Tagozat vezetőségébe, ennek megszűnte után pedig a Társaság vezetőségébe.
Két felnőtt gyermekem van; rájuk vagyok a legbüszkébb.

Nincsenek megjegyzések: